Jul 23, 2012

#238 Raub, Pahang

Assalamualaikuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuum.
Tak jawab dosa. K, jawab dah? Hihihi, terima kasih :') 
Okay so kan aku bagitau uolls dah kan? Aku balik Raub minggu ni. Buka puasa bersama orang Sega ^-^v Actually Raub bukan la kampung aku. Kampung arwah nenek aku, sebenarnya. Kampung aku kat Kuantan, Pahang. Hahaha, jangan konfuuus pulak yea? ^-^v

Dalam perjalanan ke Raub, alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar. Mak besar menemani bondaku dengan cara bercakap and bergossip tak berhenti. Aku tak dengar, sebab tido kat belakang. Mana taknya? Semalaman aku tak tido woi, online. Mama cakap dah alang-2 tak tido tu, kejutkan dia sahur. Hahaha, nampak tak mataku yang bengkak dalam tuh? Nampak kennn? :'/


1000 lebih gmbr dalam fon mak aku, semuanya gmbr aku. Sorry mama eh? Penuhkan memory card mama -_- Hahaha, woi. Apa guna henfon or camera uolls kalau takde gmbr gua? TAKDE GUNA! Puuuuih ~

Celik-2 mata aku, dah kat depan rumah Mak Kecik. Terkejut jugakla sebenarnya, bangun-2 terus sampai. Mama cakap jangan nak pelik la, aku tido memang tak sedar dunia -_- Sorry mama, tak tido malam punya pasal ha ni hasil dia. 




Walaupun mata tu separuh bukak, tapi takpe. Gambar punya pasal, segar-bugar terus -_- Hahaha, jadinya, sampai jea rumah Mak Kecik, ambik dia dengan Darwish, terus pergi Sega. Kuikuikui ~
Alhamdulillah, kami tiba di Sega dengan selamat. Ha, ni makan dia. Cahaya matahari yang amat aku suka, memang telah membuahkan hasil yg sangat memuaskan hati aku. Apa lagi? Bergambar leeew ~


Sorry. Ni je gmbr yg paling okay -_- Lepas tu, apa lagi ekk? Oh! Mama buat kek oren untuk kitaorang semua. Ni satu yang aku bangga dengan dia sekarang. After driving for 2 and half hours she still curios and excited to bake the cake. I've got no problem with that, tapi ini menunjukkan how big her passion is to cake. I am proud of her, really am. At last she had her talent that can just, wow-ed us up. So, ladies, buckle up.
We've got some more cakes to bake. Be-hah. So masa mama tgh buat base for the orange cake, aku la tukang perah air oren and parut buah oren tu! Dah pro perah buah lemon kan, guna garfu lagi. Terima kasih sifu lemonade aku, Adiba Mas Diana, sebab ajar perah buah lemon macam mana. Hihi. So masa aku tengah syok dok parut buah tu.... tiba-2 terasa pedih je ibu jari aku. Tengok-2, darah dah mengalir. Hahaha, mula-2 terasa jugak sakitnya, tapi tak jangka la akan berdarah. Tapi bila fikir balik pemarut tu kan pisau?
MESTI LA AKAN BERDARAH -_- Hahaha, then Aki Teh aku keluar naik Vroomvroom belikan aku plaster ^-^v


HA HA, KUTUK KUTUK. Ingat aku tak dengar apa korang tengah cakap?
'Ini pun nak tangkap gambar.'
Woi, blog aku ke, blog kau sekarang? Cuba pikir, kalau aku tak tangkap gambar, korang percaya ke? Kalau yg baik tu, mentah-2 la dia percaya. Contohnya macam Adiba Mas Diana, sekali lagi nama anda disebut. Aku cakap aku nak pindah, mentah-2nya dia percaya. Tak boleh salahkan aku, aku memang Drama Queen terhebat. So jangan cakap banyak, kita ikut je sejauh mana lagi cerita ni. Tak suka dengar aku bercerita, get out from my house. Shooh, shooh. Haha rilek rilek. Gurau je <3 Choooi. 

Okay so then, kitaorang semua gerak pergi Benta pulak. Nak terjah Bazaar Ramadhan! :'D
Jangan risau. Sempatnya tangkap gambar haha. Alia kan. Macam la baru kenal dia malam tadi. Tak gitu, Adiba? Hahaha!


Tapi, malang tak berbau. Masa kitaorang jalan-2 kat bazaar, SEMUA BENDA DAH HABIS. Aku rasa orang Sega tak jangka kott, ramai balik kampung. Ye la mana taknya? Dah la Sega, jarang orang seramai itu akan datang! Hahaha, aku ada gambar muka tak boleh terima hakikat, tapi dah terdelete. Sakai much? Puuuuih! So we just bought some air belon utk budak-2 omey ni. 


Sesungguhnya bila duduk kat kampung, tenang dia memang macam langit dengan bumi kalau nak dibandingkan dengan bandar :')



Kaki yang membawa kemana sahaja aku ingin tuju. Terima kasih Ya Allah, sebab memberi kenikmatan sebegini :') Ni la kampung kat Raub nya. Hihi


Satu je la yang boleh aku ringkaskan pasal kampung ni. 
Bila tengahhari, panas gila.
Bila malam, sejuk gila.
And guess what? Aku saja je, carik jalan nak demam haha. Mandi tengah-2 malam menjadi pilihan aku. Sebab? Jarang kan, kita dapat air sejuk macam tu, kat sini? :') Woi, bila aku cakap sejuk, maknanya sejuk gila, tahu? Hambek, selesema terus makan dia.


Oh lupa nak bagitau! Waktu berbuka puasa, aku dapat makan lauk favourite aku, yang di mana setiap kali aku balik Raub, Wan Teh aku akan masak lauk ni, special punya untuk aku.
Ikan Patin Asam Rom.
Mu tahu dok menda nya nih? Tak tau kan? Tak tau sonyaaaap sudah. Ikan Patin Asam Rom berbeza daripada ikan patin lauk tempoyak yang lain adalah disebabkan asam rom tu. Dengar cerita, asam rom hanya dijual oleh kaum orang Asli je. Tak tau la kalau sekarang dah maju ke, apa ke. But still, memang terbaik gilos. Sorry kalau gambar ni korang tak nampak, tapi memang gambar ni je yg ada hoho


Ngauuuuuuuuuuuuuuuuuum. Hahaha! Okay, so hari Ahad, kitaorang gerak KL dalam pukul 11:30. Sebelum tu, Mak besar and aku pergi rumah Wan, jiran kitaorang, nak ambik bunga kantan dengan daun kesom. But then kawasan tu, hutan. Cahaya matahari pun BAEK PUNYA, aku pun apa lagi? Patah balik rumah, capai tudung and henfon mak aku. Then, SNAP!


Sorry, ni gambar yang aku letak dalam facebook -_- Malas nak edit. Dah pukul 12:30 pagi dah. Buku satu pun aku tak sentuh lagi. K k k, diam. Jangan nak bebel, naik pekak dah teliga aku. Hahaha, anyway, it was a fun weekend. Sorry kalau panjang lebar, tau dah alia ni bila bercakap macam mana kan? Bukannya reti nak berhenti. Klahbaaaaaaaaaaaaaai!
Assalamualaikum :')






AliahDini

No comments: